Research on microphone arrangement in the grand piano recording
  : In search of a musical suitable timbre

 
 

共同研究「グランドピアノ録音におけるマイク配置の研究:音楽的にふさわしい音色を求めて」
  比較試聴Webページを公開しました。 2022年8月25日 
 



名古屋芸術大学、ベルリン芸術大学、東京藝術大学の共同研究プロジェクト「グランドピアノ録音におけるマイク配置の研究:音楽的にふさわしい音色を求めて」の比較試聴Webページを公開しました。

比較試聴Webページ  http://soundmedia.jp/nuaudktua/

本研究の目的は、グランドピアノの録音について、最も音楽的に魅力ある音色で録音を行うことができるマイク配置を主観評価実験により特定し、最終的には新しいピアノの収録の方法を提案することです。

グランドピアノは、音の放射が非常に複雑で、楽器、演奏者、調律、ホールのアコーステックや楽器の位置などで音色が変化します。また、ピアノのモデルによってその音の放射が大きく異なる可能性もあり、録音する際の一定の公式を持つことは困難でした。また、これまで録音を学ぶ学生にとっても、ピアノの録音を学ぶための適切なサンプル音源を入手することも困難でした。そこで、私たちは、ピアノに対して複数のマイクを配置して様々な演奏を収録し、インタラクティブな方法で比較試聴できる音源の資料を制作しました。

収録は、名古屋芸術大学の長江和哉、ベルリン芸術大学のトースタン・ヴァイゲルト、東京藝術大学の亀川徹、丸井淳史とベルリン芸術大学トーンマイスターコース学生、東京藝術大学の卒業生らにより、2022年4月末にベルリン芸術大学ホールで行いました。

ステージには6台のピアノ(Steinway&Sons D274、Bösendorfer 290 "Imperial"、280VC、YAMAHA CFX、Steingraeber & Söhne Model E、C.Bechstein D 282)を用意し、ベルリン芸術大学で学ぶ Mo Zhou、ベルリン芸術大学と名古屋芸術大学で学ぶ太田糸音が異なる時代の楽曲を7曲ずつ演奏しセッション形式で収録しました。

そして、ピアノの音楽は、ピアノとピアニストのみで成り立つわけではなく、優れた調律師が必要です。ピアニストの表現したい音楽と楽器に寄り添うことができる調律師がいなければ、ピアノの音楽は完成し得ないほど、調律師の力は重要です。今回は、ドイツで多くのピアニストに信頼されているスペシャリスト、ゲルト・フィンケンシュタイン氏らに協力いただきました。

収録は、28本の全指向性マイク、Schoeps MK2HをABステレオ55cmとなるようにしながら異なる位置と高さとなるように設置し収録。24ポイントの位置を聴き比べることができます。また、収録後にマイクの指向性を可変できるアンビソニックスマイク、Sennheiser AMBEO VR MICや、ヘッドホンで左右のみならず上下も含めた立体的聴取が可能なダミーヘッドマイク、NeumannKU100も設置してRME 12Micを用いて48kHz 24bitで行いました。

これらの音源からは、様々なことを感じることができます。例えば、同じマイクの位置、同じ楽器、同じ楽曲であっても演奏者が異なるとサウンドは大きく異なります。また、同じマイクの位置、同じ楽器、同じ演奏者であっても、楽曲が異なるとサウンドは大きく変化します。

私たちは、今後、主観評価実験を行います。そして、ピアノ収録におけるマイク配置の新たな提案をしたいと考えています。ぜひ比較音源をお聴きいただき、その楽曲にとってどんな音色がふさわしいかを感じてください。

最後に、このプロジェクトの実現に協力してくださった皆様方に厚く御礼申し上げます。
  名古屋芸術大学 長江和哉
ベルリン芸術大学 トースタン・ヴァイゲルト
東京藝術大学 亀川徹 丸井淳史





Collaborative research project, "Research on microphone arrangement in the grand piano recording
: In search of a musical suitable timbre"' has been released a web page for comparative sound source
  25 Aug 2022

Collaborative research project with Nagoya University of the Arts, Berlin University of the Arts, Tokyo University of the Arts, "Research on microphone arrangement in the grand piano recording : In search of a musical suitable timbre"' has been released a web page for comparative sound source.

http://soundmedia.jp/nuaudktua/

The purpose of this research is to identify the microphone arrangement that can record the most musically appropriate timbre of a grand piano through subjective evaluation experiments for propose.

A grand piano has a very complex sound radiation, and the timbre changes depending on the instrument, performer, tuning, acoustics in the hall, and the position of the instrument. Also, different models of pianos makes very different sounds, making it difficult to have a consistent formula for recording. In addition, until now, it has been difficult for students who are studying to record to obtain suitable sample sound sources for learning to record piano. Therefore, we placed multiple microphones against the piano, recorded various performances, and made a sound source materials that we can compare and listen in an interactive way.

This recording was done in April 2022 at Berlin University of the Arts Hall by Kazuya Nagae of Nagoya University of Arts, Thorsten Weigelt of Berlin University of the Arts, Toru Kamekawa, Atsushi Marui of Tokyo University of the Arts and Tonmeister course students of Berlin University of the Arts, and graduates of Tokyo University of the Arts.

We set six pianos (Steinway&Sons D274、Bösendorfer 290 "Imperial"、280VC、YAMAHA CFX、Steingraeber & Söhne Model E、C.Bechstein D 282) on the stage, and Mo Zhou studied at Berlin University of the Arts, Shion Ota, studies at Berlin University of the Arts and Nagoya University of Arts, performed seven pieces from different eras and recorded them in a session.

And piano music doesn't work if we have a only piano and a pianist here. You need a excellent piano technician. The effort of a piano technician is so important that piano music cannot be completed without a piano technician who is close to the music and instruments that the pianist wants to express. This time, we had many helps from Gerd Finkenstein, a specialist trusted by many pianists in Germany.

About the recording, 28 omni-directional microphones, Schoeps MK2H were installed at different positions and heights while keeping the AB stereo 55cm. We can listen and compare the positions of 24 points. Aldo we recorded ambisonics microphone, Sennheiser AMBEO VR MIC. Because we want to introduce what is the direct sound and indirect sound of the piano in the hall. And we can change the directivity of the microphone after the recording. We also recorded dummy head microphone, Neumann KU100, that enables three-dimensional listening not only left and right also up and down. We use same HA AD converter RME 12Mic and we recorded it on 48kHz 24bit.

We can feel various things from these sound sources. For example, the sound will be very different for different performers, even if it is recorded with the same microphone position, the same instrument, and the same music. Moreover, even with such same conditions, the sound will change significantly if the music is different.

We will do subjective evaluation experiments in the future. And We would like to make a new proposal for microphone placement in piano recording. Please listen to the comparison sound source and feel what kind of timbre is suitable for the piece.

So finally, we'd like to appreciate who contributed to this project and supported it.

  Nagoya University of the Arts, Kazuya Nagae
Berlin University of the Arts, Thorsten Weigelt
Tokyo University of the Arts, Toru Kamekawa, Atsushi Marui



Photo
 
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Credit
 

Pianist :
Shion Ota, UdK (Klavier Master Students, NUA, Master Students)
Mo Zhou (UdK, Konzertexamen Student)

Researcher :
Assoc. prof. Kazuya Nagae (NUA, Nagoya University of the Arts, Sound Media Course), Principal
Prof. Thorsten Weigelt (UdK, Universität der Künste Berlin, Tonmeister Course)
Prof. Toru Kamekawa (TUA, Tokyo University of the Arts, Musical creativity and the environment)
Prof. Atsushi Marui (TUA, Tokyo University of the Arts, Musical creativity and the environment)

Recording date and venue :
26 - 30 April 2022, Konzertsaal der UdK Berlin Recording

Production Producer :
Prof. Thorsten Weigelt (UdK)

Acoustics and Sychoacoustics Research :
Prof. Marui Atsushi (TUA), Prof. Toru Kamekawa (TUA)

Technical Coordination :
Shintaro Sugiura (UdK Students)

Musician Coordination :
Prof. Björn Lehmann, Prof. Markus Groh (UdK, Klavier)

Recording Producer and Engineer :
Shintaro Sugiura, Joshua Böke, SulA Kim, Youngwoo Joshua Park, Lukas Kleitsch (UdK Students), Prof. Thorsten Weigelt (UdK)

Assistant :
Masumi Adachi (TUA, Graduates)

Piano technician :
Gerd Finkenstein (fluegelfink), Monika Karnasch (Pianino Karnasch)

Instrument Support :
fluegelfink, C. Bechstein, Bösendorfer, Steinway & Sons Berlin, Yamaha Music Europe GmbH

Equipment Support :
SCHOEPS Microphones, Sennheiser Japan, RME, Synthax Japan

Web Design & Implementation:
Kazuya Nagae (NUA)

Web Playback System Programming :
Kyotaro Kobayashi (NUA, Graduates)

This work is supported by JSPS KAKENHI Grant Number JP20K11897
本研究はJSPS科研費 JP20K11897の助成を受けたものです。


Behind of the the recording 日本語 ver.

   

Link    
  Research on microphone arrangement in the grand piano recording, Joint Research Project with UdK, NUA and TUA

A study of microphone placement in Grand Piano Recording Universität der Künste Berlin, Aktuelles

Comparison of different microphone positions for orchestra instruments, Joint Research Project with UdK and NUA



©2022 Kazuya Nagae, Thorsten Weigelt, Toru Kamekawa, Atsushi Marui 名古屋芸術大学 サウンドメディア・コンポジションコース 長江和哉 東京藝術大学 音楽環境創造科 亀川徹 丸井淳史 Berlin University of the Arts Tonmeister Course Thorsten Weigelt unaudktua